A növekedés hajtóereje a streaming volt: a 2020-as 443 millióról 523 millióra emelkedett az előfizetők száma. A teljes bevétel 63 százalékát hozta a streaming, a vinyl és más fizikai adathordozók 19, a letöltések négy százalékot képviseltek.
A fennmaradó 11 százalék jogdíjakból, filmekben, tévében és reklámokban felhasznált zenék díjaiból állt össze.
A világ zenei ipara hét egymást követő évben növekedett az iparág nemzetközi szervezete (International Federation of the Phonographic Industry, IFPI) szerint.
“Rendkívül biztató. Sötét időket éltünk 1999 után, az iparág 40 százalékkal esett vissza. Nem gondoltuk volna, hogy idén 60 vagy 70 országban is növekedést tapasztalunk” – mondta Frances Moore, a szervezet ügyvezető igazgatója.
Noha a streamingszolgáltatás az iparág újraéledésének motorja, a digitális letöltésen kívül minden formátum bevételei növekedtek tavaly, a CD-k először ebben az évezredben, míg a vinyl 51 százalékkal erősödött.
A streaming – melybe az előfizetői és a reklámokkal támogatott zenehallgatás is beletartozik – szintén növekedett, már 16,9 milliárd dollárt ér.
Ugyan a lemezcégeknek jó hírt jelent a növekedés, a független szektor arra figyelmeztetett, hogy a profit nincs egyenlően elosztva.
Az IFPI által képviselt minden lemezcég felfüggesztette oroszországi működését Ukrajna orosz inváziójának februári kezdete óta. Az egyébként jelentősnek számító orosz piac a globális bevételeknek azonban csupán 1,3 százalékát (mintegy 336 millió dollárt) képviseli, ami azt jelenti, hogy ez a lépés nem befolyásolja jelentősen a globális zenei piacot – mondta Moore.
Az Egyesült Államok zenei piacának bevételei 22 százalékkal nőttek, ezzel világelsők, a pandémia miatt lezárt Ausztrália piaca növekedett a leglassabban, csak 3.4 százalékkal.
A dél-koreai BTS fiúegyüttes hozza a legtöbb bevételt már második éve, miután háromszor kerültek az amerikai Billboard slágerlistája élére, és egy Grammy-jelölést is begyűjtöttek.
2021 második legjobbja az amerikai Taylor Swift lett, ahogy egy évvel korábban is, a brit Adele idén a harmadik helyre futott be. Negyedik albuma, a 30 az év legnagyobb sikerévé vált, 4,7 millió példány kelt el belőle, az év kislemeze The Weeknd Save Your Tears-e lett.
Forrás: MTI
Fotó: Getty Images