A Coldplay és Dua Lipa is a jegyüzérek elleni szigorúbb szabályozást sürgeti

2025.11.17. - 12:00
Több zenész is azt kéri a brit kormánytól, hogy vezessen be árplafont a kulturális - és sportesemények jegyeinek továbbértékesítésére.
A Coldplay és Dua Lipa is a jegyüzérek elleni szigorúbb szabályozást sürgeti

A Coldplay és Dua Lipa olyan előadókhoz csatlakoztak, mint a New Order, az Iron Maiden, Sam Fender, PJ Harvey, Mark Knopfler és Robert Smith a The Cure-ból, akik szintén aláírták azt a  levelet, amelyben arra kérik Sir Keir Starmer miniszterelnököt, hogy védje meg a rajongókat a jegyüzérektől.

„Túl hosszú ideje engedik meg egyes jegyértékesítő platformok, hogy a jegyüzérek nagy tételben felvásárolják a jegyeket, majd jelentősen túlárazva adják tovább, ezzel arra kényszerítve a rajongókat, hogy vagy irreálisan sokat fizessenek, vagy egyáltalán ne jussanak el az eseményre. Ez aláássa az élő rendezvényekbe vetett bizalmat, és értelmetlenné teszi az előadók és szervezők erőfeszítéseit, akik elérhető és megfizethető koncerteket szeretnének biztosítani. Az árplafon bevezetése helyreállítaná a jegyrendszerbe vetett bizalmat, a kormányzati politikával összhangban segítene demokratizálni a művészethez való hozzáférést, és megkönnyítené a rajongók számára az illegális praktikák– például a jegyekkel történő csalások – felismerését.” – áll a nyilatkozatban.

A zenészeket számos szervezet is támogatja, köztük a fogyasztóvédelmi „Which?”, az O2, a „Football Supporters’ Association”, a „FanFair Alliance”, valamint több olyan csoport, amely koncerthelyszíneket, menedzsereket, jegykereskedőket, illetve a zenei és színházi ipart képviseli.

A levélben új védelmi intézkedések bevezetését sürgetik, hogy „megszüntessék a másodlagos jegypiac obscén módon drága és káros elemeit, amely a jegyüzérek érdekeit szolgálja, és kizsákmányoló gyakorlataival ellehetetleníti, hogy a valódi rajongók hozzáférjenek ahhoz a zenéhez, színházi előadáshoz és sporthoz, amit szeretnek”.

Egy új „Which?”-vizsgálat feltárta, hogy Brazíliából, Spanyolországból, az Egyesült Államokból, Dubajból és Szingapúrból érkező eladók vásárolnak fel nagy mennyiségű jegyet brit rendezvényekre, majd azokat irreálisan magas árakon értékesítik tovább a Viagogo és a StubHub oldalain.

A vizsgálat szerint az Oasis wembley-i koncertjére szóló jegyeket a StubHub 3 498,85 fontért, a Viagogo pedig több mint 4 000 fontért kínálta. Bizonyítékokat találtak úgynevezett „spekulatív eladásokra” is, amikor jegyeket úgy kínálják továbbértékesítésre, hogy a hirdető valójában még nem is vásárolta meg őket.

A „Busted vs McFly” turné esetében a hivatalos forgalmazó, a Ticketmaster még mindig rendelkezett szabad jegyekkel a glasgow-i koncertre, miközben a Viagogo és a StubHub ugyanazokat a helyeket már kétszeres áron árulta.

A Munkáspárt a választási programjában ígéretet tett arra, hogy árplafont vezet be a jegyek továbbértékesítésénél, ezzel is védelmezve a fogyasztókat. Miutám megynerte a választásokat, megerősítette az ígéretét, ám eddig semmilyen érdemi előrelépés nem történt a törvényalkotásban.