Shyamalan azt mondta a Varietynek, ha nem találkozik Lee szerzői vígjátékával, a Nola Darlinggal (She’s Gotta Have It), ma talán ő is orvos lenne, mint a családjában mindenki. Azt kezdte csodálni Lee-ben, hogy fütyül a filmipar elvárásaira, és a maga útját járja egy nem túl barátságos közegben. Ez utóbbi halk megjegyzésével arra utalhatott, hogy Lee afro-amerikai, Shyamalan pedig indiai származású, és Hollywoodban egészen a közelmúltig fehér dominancia uralkodott, már ami a szerzői filmeket illeti.
További érdekes párhuzam a két alkotói között, hogy brillírozni tudnak, amikor a saját témájukat akarják kifejteni, és kevésbé jól teljesítenek, ha hozott anyagból dolgoznak. Lee koreai remekmű nyomán készült Oldboya nem a legsikerültebb munkái közé tartozik, és Shyamalan is nagyot koppant Az utolsó léghajlítóval, amelynek kiindulópontja egy animéből készített animációs sorozat volt.
Ugyanakkor Shyamalan munkái érnek az idővel. A Sebezhetetlent például ma már sokan a nagy hollywoodi szuperhősös hullám előfurának tekintik, mivel a rendező szétszedi benne a műfajt, aztán összerakja a saját ízlése szerint.
Lee-ben és Shyamalanban szintén közös, hogy akár mellé is foghatnak néha, de filmjeik mindenképpen vitát generálnak, mert fontos kérdések mélyére próbálnak leásni. Márpedig ez a szerzői film lényege: a néző soha ne lehessen közömbös a mű iránt.
Shyamalan legközelebb egy posztapokaliptikus thrillerrel jelentkezik, vagyis úgy tűnik, megint egy nagy hagyományokkal bíró műfajt szeretne a a talpáról a feje tetejére állítani. A Knock at the Cabinról – amelyet jövő februártól vetítenek itthon is – annyit tudni, hogy egy család több mint kellemetlen látogatókat kap, s ezzel a túlélésért folytatott harc szintet lép.
Fotó: Stephane Cardinale – Corbis/Getty Images