A nyár kasszasikerének ígérkezik az új Mad Max-film, amelyet nagy sikerrel mutattak be a nők átértékelt szerepére koncentráló 77. cannes-i nemzetközi filmfesztiválon.
A Furiosa: Történet a Mad Maxből című akciófilm versenyen kívüli világpremierje szerda este volt a cannes-i Fesztiválpalotában a rendező George Miller, valamint a teljes stáb, többi között Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth és Tom Burke színészek részvételével.
Az első visszhangok kiemelik, hogy a 79 éves rendező meglepő életerővel vitte filmre az 1979-ben kezdődött posztapokaliptikus saga ötödik részét.
A Furiosa: Történet a Mad Maxből című film a 2015-ben bemutatott Mad Max – A harag útja című produkció előzményfilmjeként készült. Anya Taylor-Joy, aki nagy sikert aratott A vezércsel című Netflix-sorozat főszereplőjeként, a filmben a fiatal Furiosát alakítja, akit A harag útjában Charlize Theron játszott. Az előzményfilm a harcos Furiosa fiatalkorát tárja fel 10 és 26 éves kora között.
A világvége után játszódó bravúros szereposztású bosszúfilm olyan témákat érint, mint az ökológia és a feminizmus a Csillagok háborúját is megidéző látványos akciójelenetekkel, futurisztikus vad járművekkel, a hatalom és a halál gépezeteivel. “Először egy sztorira volt szükségem, ez pedig a menekülés témája, ez már hozott magával sok mindent. De az is igaz, hogy ha egy férfi lenne az, aki egy zsarnok által működtett gonosz világban felszabadítja az üldözött nőket, egész más lett volna a film története” – mondta a bemutató előtt George Miller egy kerekasztal-beszélgetésen Cannes-ban. “A női harcos, a nők szerepe, a feminizmus kérdése csak ezek után váltak fontossá, a legelején inkább csak azon gondolkodtam, hogy milyen sztorit meséljek el” – tette hozzá, annak ellenére, hogy a kritikusok a női karakterek összetettségének fejlődését értékelik nagyra az ausztrál rendező munkásságában.
Formailag az újabb Mad Max-film rendkívüli ritmusa a Mel Gibson főszereplésével 1981-ben készült Mad Max 2. – Az országúti harcosra emlékeztet. “Én mindig azt mondom, hogy egy filmet füllel kell látni és a szemmel kell hallani” – vallja a rendező.
Az ötödik rész főszerepét alakító 28 éves Anya Taylor-Joy Cannes-ban elárulta, hogy nincsen jogosítványa, de a forgatáson megtanulta a kézifékes fordulást, viszont tolatni vagy autópályán haladni egy gépkocsival nem tudna.
A szerep fizikai kihívásainak nagyon szeretett volna megfelelni a fiatal színésznő, aki saját elmondása szerint a lehető legtöbb akciót maga akarta megcsinálni, amiben a rendező is bátorította. Anya Taylor-Joy a forgatás előtt egy évvel kezdte meg a felkészülést a jelenetekre kaszkadőrdublőrével.
“Miközben korábban még egy biciklin sem éreztem magam biztonságban, hirtelen motorra kellett ülnöm, ami igazi ugrás volt az ismeretlenbe” – mondta a színésznő, akit a forgatókönyv környezetvédelmi üzenete is meggyőzött. A filmben egymással harcoló klánok konfliktusainak középpontjában ugyanis a fogyatkozó természeti erőforrások állnak.
A nők és saját színésznői helyzetének fejlődése volt az egyik témája Meryl Streep másfél órás nyilvános mesterkurzusának is szerda délután, amelyen csaknem kétezren vettek részt. A háromszoros Oscar-díjas színésznőt a fesztivál megnyitóünnepségén tiszteletbeli Arany Pálmával tüntették ki.
Az amerikai sztár elmondta, hogy karrierje kezdetén alig voltak női hősök a filmekben, az 1979-ben készült Kramer kontra Kramer című film eredeti forgatókönyve például kizárólag a Dustin Hoffman által alakított elhagyott férjre koncentrált. A Meryl Streep által alakított feleség drámai monológja a színésznő kérésére került bele a filmbe, s azt ő maga írta meg. Szerinte azonban mostanra sokat változott az amerikai filmiparban a filmek témája és a színésznők helyzete, akik nagyobb és jobban kereső sztárok lettek férfi kollégáiknál, leszámítva Tom Cruise-t, aki Meryl Streep szerint még mindig megelőzi az összes nőt.
Mindez az egyenlő fizetésekért folytatott tudatos küzdelemnek, és annak köszönhető, hogy számos színésznő saját filmjei producere lett, és maga dönt a karrierjéről. Bár ez Meryl Streepre nem teljesen igaz, ő továbbra is szívesebben koncentrál a családjára és négy gyerekére, s elsősorban azokból a forgatókönyvekből választ, amelyeket elküldenek neki. Miután soha nem érdekelték a nagy kasszasikerek, csak az 1985-ben váratlanul nagy sikert aratott Távol Afrikától című film után kezdett igazán népszerű filmekben játszani, azaz jóval ötven éves kora felett (Az ördög Pradát visel, Mamma Mia!).
A fesztivál egyik leginkább várt hivatalos eseménye Francis Ford Coppola Megalopolis című filmjének bemutatója csütörtök este volt a versenyprogramban, 45 évvel azután, hogy az amerikai rendező Apokalipszis most című filmjével másodszor nyerte el az Arany Pálmát.
Az Adam Driver főszereplésével készült nagyszabású sci-fi története egy New Yorkra emlékeztető megapolisz lerombolása és újjáépítése körül forog, főhősei pedig az építész (Adam Driver) és a város polgármestere (Giancarlo Esposito). Coppola negyven éve készült az alkotásra, amelynek több mint 120 millió dolláros (35,6 milliárd forint) költségvetését saját vagyonából finanszírozta.
Forrás: MTI
Fotó: Cindy Ord/Getty Images