Így szennyezi a környezetet Dél-Koreában a k-pop

2025.01.10. - 10:00
Egy brit kutatás szerint a CD-k gyártása hozzávetőleg 500 gramm szén-dioxid kibocsátásával jár lemezenként
Így szennyezi a környezetet Dél-Koreában a k-pop

A K-pop hazájában, bonyolult marketingstratégiáik részeként, a kiadók továbbra is nagy mennyiségben értékesítenek CD-ket, annak ellenére, hogy a streamingplatformok komoly konkurenciát jelentenek. Ám ezzel komoly mennyiségű műanyaghulladékot termelnek, ami már a rajongókat is aggasztja – számolt be az AFP.

Kim Na-jon, a műfaj rajongója, és rendszeresen több példányt is vásárol ugyanabból az albumból, abban a reményben, hogy megszerezi a limitált szelfikártyákat kedvenc sztárjairól.
A kiadók különleges ajándékokkal – például exkluzív fotókártyákkal vagy videohívás-voucherekkel – ösztönzik a rajongókat arra, hogy minél több CD-t vásároljanak.
Az évek során Kim polcai tele lettek CD-kkel, ami elgondolkodtatta ennek a rajongói „szokásnak” a környezeti hatásáról. “Minden album valójában egy lottószelvény” – mondja Roza de Csong, egy másik k-pop rajongó, aki hozzátette, hogy Szöul utcáin és lépcsőházaiban gyakran látni halmokban álló vagy szétszórt műanyag CD-ket, amelyeket csak a kártyák, jegyek vagy ajándékok miatt vásároltak meg.
Az albumokat gyakran különböző borítókkal is kiadják, hogy növeljék az eladásokat.
“Az egészet marketing-manipulációként emlegetjük” – panaszkodik Kim Na-jon, és a kiadókat hibáztatja amiért “kihasználják a rajongók szeretetét”.

2023-ban több mint 115 millió k-pop CD-t adtak el, ami az iparág történetében először haladta meg a 100 milliót. Ez 50%-os növekedést jelent az előző évhez képest, annak ellenére, hogy a zenehallgatók többsége inkább zenét streamel, mintsem fizikai hordozókon vásárolná meg.

A CD-eladások különösen a COVID idején ugrottak meg, mivel a kiadók a turnék elmaradásából származó bevételkiesést próbálták kompenzálni.

A BTS ügynöksége, a HYBE, az AFP-nek elmondta, hogy igyekeznek környezetbarát anyagokat használni az albumaikhoz és hivatalos termékeikhez, csökkentve a műanyaghasználatot.
Ennek ellenére a CD-k előállítása nehezen újrahasznosítható anyagokból történik, ami aggasztja Kim Na-jont. Elgondolkodott azon, mennyi szén-dioxidot bocsátanak ki a gyártásukkal, vagy a leselejtezésükkor. A polikarbonátból készült CD-k speciális eljárással újrahasznosíthatók, ám csak miután egy speciális eljáráson esnek át, hogy elkerüljék a mérgező gázok kibocsátását, de ez a folyamat ritkán valósul meg.

Egy brit kutatás, amelyet a Keel Egyetem végzett, kimutatta, hogy a CD-k gyártása hozzávetőleg 500 gramm szén-dioxid kibocsátásával jár lemezenként.
“Ha megnézzük egy vezető k-pop csapat heti CD-eladásait, azok szén-dioxid-kibocsátása akár 74 földkörüli repülőút által generált mennyiségnek is megfelel” – mondja Kim Na-jon.

Dél-Korea kormánya 2003-ban kezdett szankciókat alkalmazni a CD-gyártás és -vásárlás visszaszorítása érdekében, hogy csökkentsék a környezeti károkat. Idén pedig az ország ad otthont az ENSZ tanácskozásának, amelyen meg kell születnie egy műanyagszennyezés elleni megállapodásnak.
Annak ellenére, hogy Kim bírálja a kiadókat a marketing stratégiák miatt, nem tervezi bojkottálni a kedvenc előadóit.
“Nem az előadók döntik el a marketing stratégiát, és minden rajongó szeretné, ha a kedvence sikeres lenne. A bojkott nem megoldás” – hangsúlyozta Kim.