A francia streaming platform, a Deezer megbízásából végzett felmérés során, az Ipsos közvélemény-kutató cég 9000 embert kért fel, hogy hallgassanak meg egy mesterséges intelligencia által generált, illetve egy ember által írt zenét.
„A válaszadók 97%-a nem tudta megkülönböztetni a teljes mértékben mesterséges intelligencia által készített zenét az ember alkotta zenétől” – mondták a Deezer munkatársai.
A kutatás nem sokkal azután látott napvilágot, hogy egy AI énekes által előadott country dal, az amerikai slágerlisták élére került.
A Deezer szerint a megkérdezettek több mint fele kellemetlenül érezte magát amiatt, hogy nem képes felismerni a különbséget.
A kutatók általánosabb kérdéseket is feltettek az AI zeneiparra gyakorolt hatásáról. A válaszadók 51%-a úgy véli, hogy a technológia a zenei minőség romlásához vezet majd a streamingplatformokon, míg közel kétharmaduk szerint ez a folyamat „megölheti” a kreativitást.
„A felmérés eredményei világosan mutatják, hogy az embereket érdekli a zene eredete, és tudni akarják, vajon emberi vagy AI alkotást hallgatnak-e” – mondta Alexis Lanternerie, a Deezer vezérigazgatója.
A vállalat közölte, hogy az utóbbi hónapokban megnőtt az AI által generált tartalmak feltöltése a platformra, és ezeknek jelentős hallgatótábora is van.
Míg januárban a napi lejátszások egy tizede volt teljesen mesterséges intelligencia által létrehozott zene, tíz hónappal később ez az arány már egyharmadra nőtt, ami közel 40 000 zenszámot jelent naponta.
A megkérdezettek 80%-a szeretné, ha a teljes mértékben AI által generált zenék eredete egyértelműen fel lenne tüntetve a hallgatók számára.
A Deezer jelenleg az egyetlen nagy zenei streamingplatform, amely rendszeresen jelöli a mesterséges intelligencia által készített tartalmakat.
A probléma idén júniusban kapott nagyobb figyelmet, amikor a The Velvet Sundown nevű formáció hirtelen óriási népszerűségre tett szert a Spotify-on, majd a következő hónapban kiderült, hogy a zenéjük valójában AI által generált tartalom. Az „együttes” legnépszerűbb száma több mint hárommillió lejátszást ért el.
Válaszul a Spotify bejelentette, hogy ösztönözni fogja az előadókat és kiadókat, hogy csatlakozzanak az önkéntes iparági kódexhez, amely előírja az AI használat egyértelmű, átlátható feltüntetését a zenekészítés során.
A Deezer felmérése október 6. és 10. között zajlott nyolc országban: Brazíliában, az Egyesült Királyságban, Kanadában, Franciaországban, Németországban, Japánban, Hollandiában és az Egyesült Államokban.
📷Getty Images