A kutatásban megkérdezett legfiatalabb korcsoport, a 18 és a 24 év közötti fiatal felnőttek több mint fele a nyári időszakban változtat kávézási szokásain, míg a 60 év felettiek 70 százaléka ugyanúgy kávézik nyáron, mint a hűvösebb évszakokban.
Aki mégis változtat, az jellemzően kevesebb kávét iszik a nyári szabadsága, pihenése alatt (7 százalék), különösen igaz ez a legfiatalabbakra (14 százalék). Az egyik nagy nemzetközi kávézólánc és a GKID közös felméréséből kiderül az is, hogy a napi hőmérséklet nem igazán befolyásolja a kávéválasztást: mindössze a válaszadók 3 százaléka teszi az időjárástól függővé, hogy hogyan kávézik. Úgy tűnik, a legfiatalabb válaszadók hajlamosak kánikulában változtatni bevett szokásaikon – 8 százalékuk változtat, és minél idősebb a válaszadó, ez annál kevésbé jellemző rá – derült ki a felmérésből.
Bár a megkérdezettek több mint fele alkalmanként vagy rendszeresen fogyaszt jeges kávéitalt, a hűsítő kávék a fiatalok körében a legnépszerűbbek: míg a 18-24 évesek csupán 15 százaléka nem fogyaszt jegeskávét, addig ugyanez az arány a 60 év fölöttieknél már 43 százalék. A fiatalok ráadásul nemcsak többet fogyasztanak, de többféle hideg kávéitalt is kipróbálnak, és nyitottabbak az édesebb verziók, például a fagylaltkávé iránt.
A kutatása alapján a legnépszerűbb ital a jeges cappuccino, ezt minden ötödik válaszadó fogyasztja, közel ugyanennyien választják a fagylalt kávét (19 százalék) és a jeges eszpresszót is (18 százalék). A fiatalabbak körében is a jeges cappuccino a legnépszerűbb, a 30 év alattiak közül minden harmadik válaszadó ezt issza legszívesebben.
Nemek közötti megoszlás is megfigyelhető az elemzés szerint: a férfiak 36 százaléka nem fogyaszt jeges kávéitalt, s ha igen, akkor is a tejmentes verziót választják, míg a jeges cappuccinót, a frappét és a fagylalt kávét inkább a nők részesítik előnyben. A válaszadók 76 százaléka otthon készíti el jeges finomságát, de kávézóban is szívesen fogyasztja 43 százalékuk, strandon 15 százalékuk, míg munkahelyen viszonylag kevesebben, a válaszadók 12 százaléka él ezzel.
A felmérésből az is kiderül, hogy ajegeskávét fogyasztók meglehetősen árérzékenyek – 78 százalékuk maximum ezer forintot hajlandó fizetni érte. A válaszadók 14 százaléka fizetne ezer forint feletti összeget egy jeges italért, míg 7 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy egy igazán jó kávé esetén nem számít az ár.
A kutatást 2022 júliusában mintegy 4600 fogyasztó megkérdezésével készítették.
Forrás: MTI