Palocsay Géza, a több online kereskedelmi portált üzemeltető Adevinta Hungary ügyvezető igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a koronavírus-járvány következtében hatalmas mértékben nőtt az e-kereskedelem, az abban elköltött összegek mennyisége, az online vásárlások és vásárlók száma is. Ez nemcsak gazdasági előnyt jelentett az e-kereskedelem szereplőinek, de azt is eredményezte, hogy drámaian nőtt az adathalász kísérletek száma is – tette hozzá.
A Kaspersky Lab eredményeire hivatkozva azt mondta: 2020 márciusától 2021 márciusáig több mint ötezer, adathalászatra létrehozott oldalt azonosítottak, amelyek felkeresésétől mintegy egymillió embert védtek meg.
Palocsay Géza arra is felhívta a figyelmet, szinte havonta lehet a sajtóból értesülni arról, hogy akár egy nagy e-kereskedelmi szereplő szolgáltatásával vagy márkájával, akár a közművek nevében bűnözők megpróbálnak visszaélni a felhasználók személyes és pénzügyi adataival.
A Magyar Nemzeti Bank összefoglalója szerint 2021 harmadik negyedévében a határon belül az adathalászattal okozott kár meghaladta a 120 millió forintot, míg a határokon túl nyúló az 500 millió forintot.
Az elmúlt két hónapban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal oldalát is kétszer érte támadás, de több pénzintézet oldalát is folyamatosan támadják, hogy megszerezzék a felhasználói adatokat.
Az Adevinta Hungary az esetek elszaporodottsága miatt összefogást kezdeményezett annak érdekében, hogy megfelelő jogi szabályozást érjenek el az adathalász-kísérletekkel szemben – mondta az ügyvezető, ismertetve, hogy ehhez több mint húsz meghatározó online kereskedelmi márka is csatlakozott.
Beszélt arról is, hogy csak a Jófogás oldalán januárban több mint 200 olyan esetet azonosítottak, amikor az oldalaikról kívülre csalva próbálták meg a felhasználóik adatait megszerezni. Hozzátette: ugyanazt a technikát alkalmazták, mint amikor elektronikus levelekben keresik meg a felhasználókat bankok vagy közműszolgáltatók nevében.
A múlt év harmadik negyedévében közzétett felhívásukra az Országos Rendőr-főkapitányság is támogatásáról biztosította őket – folytatta Palocsay Géza, aki a felhasználók edukálását célzó kommunikációs kampány mellett jogszabály-változtatást is sürgetett a csalási kísérletek megelőzésére.
Oláh-Paulon László, az ORFK bűnmegelőzési osztályának vezetője emlékeztetett arra, hogy minden évben február második keddje a biztonságos internet napja, ennek apropóján indították el a kampányt. Az ORFK számára nagyon fontos, hogy az e-kereskedelmi felhasználók biztonságban legyenek. Azzal, hogy nem válnak áldozattá, elkerülik, hogy megszerezzék az adataikat, a szubjektív biztonságérzetük is erősödik, amivel jobb közbiztonságot tudnak teremteni az online térben is – mondta.
Oláh-Paulon László arra kérte a felhasználókat, hogy tájékozódjanak, nézzék meg, milyen módon jelentkeznek be az online felületekre, és ha az eltér a megszokottól, forduljanak a szolgáltatóhoz, a kereskedőhöz, és semmiképp se adják ki felelőtlenül a személyes vagy banki adataikat, a bankkártyájuk adatait, PIN-kódját.
Forrás: MTI
Fotó: Pixabay